در ابتدای این برنامه فیاضی در پاسخ به
این سؤال که آیا اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آخرین سال
فعالیت مجلس نهم شائبه سیاسی بودن این استیضاح را پر رنگ نمیکند گفت:
آموزش و پرورش دستگاه مهم و اثرگذاری است و شاید همین الآن هم نمایندگان
دیگری در حال پیگیری اعلام وصول استیضاح وزرا دیگری باشند ولی این اتفاق
نیفتاده اما این که مجلس به سراغ آموزش و پرورش رفته و نمایندگان به دنبال
این موضوع بودند دلیل بر اهمیت موضوع بوده است.
وی ادامه داد: وقتی دولت جدید مستقر شد
بعد از مدتی این ارزیابیها صورت گرفت و نظرات بر این بود که این ناتوانی
در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
اضافه کرد: شاید استیضاح رویکرد مثبتی در فضای مهربانانه ای که میان دو قوه
مجریه و مقننه وجود دارد نباشد ولیکن یکی از کارهای ناگزیر است.
اولین امضاها برای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش متعلق به شهریور و مهر سال 93 است/ نمایندگان علاقهمند به استیضاح نبوده و نیستند
وی یادآور شد: اولین امضاها برای طرح
استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شهریور و مهر سال 93 جمع آوری شد و
نمایندگان نیز خیلی علاقهمند به استیضاح نبودند و نیستند ولی گاهی فشارهای
ناگزیر از حوزه فرهنگیان که برآیند نارضایتی معلمان تلقی میشود ما را به
اینجا رسانده که از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنیم.
فیاضی تاکید کرد: البته دکتر فانی از
شخصیتهای برجسته فرهنگی است و همه وی را قبول دارند منتهی در این جا بحث
عملکردها در این حوزه است.
در ادامه این گفتگو حجت الاسلام محمدیان
معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در ارزیابی عملکرد این وزارت خانه گفت: آموزش
و پرورش ما در سالهای بعد از انقلاب همواره رو به رشد بوده و در دو سه
سال اخیر نیز حرکتها رو به جلو بوده است و ما توفیقاتی را در اجرای برنامه
تحول آموزش و پرورش و ایجاد تغییرات رو به رشد و تأمین منابعی که بتواند
اعاده مرجعیت معلم را بکند کسب کردهایم اما گاهی از اوقات آن چه اتفاق
میافتد تمام آرزوی ما نیست و امکانات کشور نیز همه اینها برای ما فراهم
نمیکند.
دولت از اعضای کابینه خود حمایت میکند
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دولت از اعضای کابینه خود همایت میکند و نسبت به آموزش و پرورش نیز نظر پشتیبانی دارد.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب فیاضی در
پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که یکی از محورهای طرح استیضاح ناتوانی
وزیر در جلب رضایت عموم فرهنگیان مطرح شده و دلیل شما در این راستا چیست
گفت: آموزش و پرورش رکن است و در آموزش و پرورش معلمان رکن اصلی هستند
بنابراین اگر بخواهیم آموزش و پرورش را کالبد شکافی کنیم آن چه که از درون
آن بیرون میآید معلم است.
وی ادامه داد: اما امروزه معلمان ما در
شرایطی زندگی میکنند که نسبت به آن چه که ما در سند تحول بنیادین برای
آنها پیش بینی کردهایم فاصله دارند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش تصریح کرد:
در سند تحول تصریح شده که باید نقش الگویی معلمان احیا شود اما آن چه که
امروزه در جامعه اتفاق میافتد این نیست.
فیاضی در ادامه با اشاره به مفهوم رضایت
شغلی اظهار داشت: در همه سازمانها رضایت شغلی یک اصل است که اگر بخواهیم
سازمانی کارایی و برون داد مناسبی داشته باشد باید رضایت شغلی در آن جا
حاکم باشد ولی زمانی که معلمان خود را با کارکنان سایر دستگاه های دیگر
مقایسه میکنند از شغل خود رضایتمند نیستند.
در ادامه اظهارات فیاضی محمدیان اظهار
داشت: رضایت شغلی غیر از تأمین رفاه است ، شاید کسی کار و مسئولیتی را
انتخاب کرده که نسبت به لحاظ دنیوی از امتیازات کمتری برخوردار باشد اما آن
کار را مشتاقانه میپذیرد.
وی با طرح این سؤال که تأمین کننده و
تخصیص دهنده این امکانات چه کسانی هستند ادامه داد: آیا خود وزارت خانه
مسئولیت مستقیم این امکانات را دارد که منابع مالی همه کشور در دست آموزش و
پرورش باشد.
فیاضی در ادامه این برنامه در تشریح یکی
دیگر از محورهای استیضاح ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت برای تخصیص بودجه
بوده است گفت: مجلس است که منابع را در اختیار دولت قرار میدهد و دولت
باید در توزیع رعایت شاخصها را انجام دهد.
وی ادامه داد: وزیر به عنوان پیگیری کننده جامعه معلمان موظف است که پیگیر حقوق آموزش و پرورش باشد.
فیاضی با اشاره به این که در کمیسیون آموزش و تحقیقات از سخنگوی دولت و
معاونانش به منظور بررسی مسائل دعوت به عمل آوردیم اما متأسفانه به نتیجه
ای نرسیدیم گفت: دولت واکنشی نسبت به مطالبات معلمان باید نشان دهد.
وی با بیان این که دولت میان فرزندان خود تفاوت میگذارد اظهار داشت: در جامعه یک میلیون معلم تأثیرگذار وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ما نماینده مردم هستیم و قبل از این که نماینده باشیم به شغل معلمی مشغول بودم گفت: در شهریور سال 92 بحث نظام رتبه بندی معلمان مطرح شد به طوری که دولت با آن نیز مخالفت کرد این در حالی است که قرار بود دولت لایحه تقدیم مجلس کند اما تا به امروز لایحه ای به دست ما نرسیده است.
فیاضی با اشاره به اهمیت رتبه بندی فرهنگیان گفت: سال گذشته در تأمین نیروی انسانی بحث خودگردان مطرح شد.
وی گفت:یک مدرسه را به سرمایه گذار بخش خصوصی میدادند به طوری که در آن مدرسه نیروی بدون شناسنامه مشغول به فعالیت میشد.
چوب حراج به تعلیم و تربیت زده شد
وی با بیان این که دولت میان فرزندان خود تفاوت میگذارد اظهار داشت: در جامعه یک میلیون معلم تأثیرگذار وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ما نماینده مردم هستیم و قبل از این که نماینده باشیم به شغل معلمی مشغول بودم گفت: در شهریور سال 92 بحث نظام رتبه بندی معلمان مطرح شد به طوری که دولت با آن نیز مخالفت کرد این در حالی است که قرار بود دولت لایحه تقدیم مجلس کند اما تا به امروز لایحه ای به دست ما نرسیده است.
فیاضی با اشاره به اهمیت رتبه بندی فرهنگیان گفت: سال گذشته در تأمین نیروی انسانی بحث خودگردان مطرح شد.
وی گفت:یک مدرسه را به سرمایه گذار بخش خصوصی میدادند به طوری که در آن مدرسه نیروی بدون شناسنامه مشغول به فعالیت میشد.
چوب حراج به تعلیم و تربیت زده شد
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که چوب حراج به تعلم و تربیت زده شده است ادامه داد: با این طرح مخالفت کردیم زیرا این طرح به گونه ای دیگر میتوانست اجرا شود.
فیاضی با اشاره به اصل 30 قانون اساسی اظهار داشت: این اصل آموزش و پرورش را تا مقطع متوسطه رایگان میداند.
وی با اشاره به این که مدارس دولتی نباید بر پایه حمایتهای صد درصدی مردم باشد خاطر نشان کرد: امروزه تمام هزینه های مدارس را مردم پرداخت میکنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که قبل از جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش میتوان جلسه ای با حضور وزیر در کمیسیون آموزش و تحقیقات برگزار کرد.
محمدیان با بیان این که مباحث ملی را باید به درستی درک کرد گفت: بودجه کشور سقفی دارد به طوری که دولت پیشنهادهایی را در این رابطه مطرح میکند.
وی با اشاره به هزینهها ضروری و غیرضروری خاطر نشان کرد: باید برای هزینه های ضروری اعتبار تخصیص دهیم.
مجلس و دولت باید برنامه اصولی داشته باشند
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که مجلس و دولت باید برنامه اصولی داشته باشند ادامه داد: فاصله متراکم شده در طول سالهای گذشته به سالهای دیگر منتقل میشود.
محمدیان با بیان این که معلمان ذیحق هستند افزود: سند تحول برای یک شب نوشته نشده است به طوری که این سند مستلزم زمان است.
وی با اشاره به این که طرح رتبه بندی معلمان در طول سالهای آینده تکمیل خواهد شد افزود: دولت خارج از بودجه برای سال جاری و سال آینده تأمین اعتبار کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصل 30 قانون اساسی مبنی بر این که آموزش رایگان است گفت: سال قبل در چنین زمانی با کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم.
محمدیان با اشاره به این که به بهبود آینده امیدوارم اظهار داشت: حق نمایندگان استیضاح است بنابراین این استیضاح به مصلحت نیست.
وی ادامه داد: با صبر و حوصله و با همدلی و همراهی باید موانع را از جلوی راه آموزش و پرورش برداریم.